aan het woord

Datum

Concertreis Orpheus naar Limburg an der Lahn

Concertreis Orpheus naar Limburg an der LahnTer afsluiting van het jubileumseizoen 2018-2019

Na een intensieve voorbereiding door ons activiteitenteam, het bestuur en dirigent is het zaterdag 13 juli 2019 zover:als afsluiting van ons 130-jarig jubileum kan de concertreis naar Limburg an der Lahn beginnen.

Om 08:00 uur arriveerde de dubbeldeck-bus van bus-en reisonderneming Ghielen bij de opstapstapplaats in Blerick en konden we onze bagage inladen. Vervolgens stapten 70 deelnemers aan de reis ook zelf in.Voorzitter Theo van de Heuvel nam naast de buschauffeur plaats en deelde tijdens de reis op ludieke wijze het reisprogramma mede en gaf nadere informatie over bezienswaardigheden in Limburg a.d. Lahn.

Hoogtepunten in dit programma zijn natuurlijk onze muzikale opluistering van de H.Mis in de Stadtkirche st. Sebastian en ons miniconcert in de st. Georg Dom.De reis verliep voorspoedig door het bekende landschap van Nordrhein Westfalen en Hessen met als opvallende kenmerken de grote bruinkoolgroeven zoals Garzweiler nabij Jüchen.

Na 2,5 uur reizen bereikten we rond 11.00 uur,in een regenbui,ons stadje en reden we het parkeerterrein van Hotel Vienna op. Gelukkig was de lucht snel opgeklaard en konden we de bagage meteen uit de bus halen. Omdat de kamers nog niet gereed waren stalden we onze bagage in een aparte ruimte. De meesten van ons trokken vervolgens rond 12.00 uur het stadje in voor een eerste kennismaking en een lunch.De afspraak was dat we om 15.00 uur terug moesten zijn in het hotel om ons in concertkleding om te kleden voor het opluisteren van de H. Mis in de Stadtkirche. Dus terug in het hotel schreven we ons eerst in en betrokken daarna met onze bagage de toegewezen kamer. Nadat iedereen zich had opgefrist en de concertkleding aanhad stapten we rond 16.00 uur in de bus die ons naar de Stadtkirche bracht. Hier arriveerden we rond 16.30 uur en konden met het inzingen beginnen.

De Stadtkirche is een in de basis sober en in gotische stijl opgetrokken gebouw met later aangebrachte barokke elementen. Het orgel achter in de kerk is imposant en in 1970 volledig vernieuwd met dien verstande dat het originele voorfront (prospect) is behouden.

Helaas konden wij ons als koor niet opstellen bij het orgel; we moesten gaan staan op het priesterkoor tussen het Hoogaltaar en de priestertafel vooraan in de kerk. Onze dirigent Martin had al eerder tijdens onze repetities in Blerick erop gewezen dat de grote afstand tussen het orgel en het priesterkoor akoestisch niet gunstig is. Nou, dat hebben we geweten! Al bij het inzingen merkten we dat er een vertraging zat in het geluid van het orgel. D.w.z. het geluid van het orgel raakten achter op onze zang. Martin vroeg dan ook indringend aan het koor om zeer goed op zijn aanwijzingen te letten.

Om 17.30 uur begon de eucharistieviering die wij opluisterden met de H. Mis van Hummel, in F-grooten meezongen met de volkszang. Het was hard werken, vooral voor onze dirigent die het druk had om met zijn aanwijzingen het koor zoveel mogelijk met het orgel gelijk te houden. Het warme weer was daarbij niet bevorderlijk en noodzaakte Martin om zelfs zijn colbert uit te doen!

Rond 18.30 uur was de eucharistieviering afgelopen en bedankte de priester ons voor onze zang. Een warm en hartelijk applaus van de kerkgangers viel ons ten deel waaruit we opmaakten dat we naar tevredenheid de dienst hadden opgeluisterd. Eenmaal uit de kerk maakten we van de gelegenheid gebruik om een groepsfoto te maken. We stelden ons op voor de kerkdeur en op aanwijzing van meerdere fotografen kropen we dichter bij elkaar. Helaas stond de zon niet gunstig en moesten meerdere foto’s worden gemaakt.

Na deze fotoshooting stapten we in de bus en reden terug naar het hotel waar inmiddels het dinerbuffet gereed stond. We hadden honger, uiteraard na een lange dag van reizen, wandelen en zingen, en ieder schepte naar believen op. Met een drankje erbij smaakten het allen prima. Aan het einde van het diner was het Aktiviteitenteam druk bezig om vervoer te regelen voor de tocht de volgende dag naar de Dom. De lange steile klim daar naar toe is voor de minder mobiele koorleden te zwaar gebleken. Er werden taxi’s besteld die hen de volgende dag naar deze kerk zouden brengen.

Na het diner waren de koorleden vrij de tijd naar eigen believen te besteden. Een aantal van hen kozen ervoor om in het stadje te wandelen of een terrasje te pikken, anderen bezochten een Braziliaanse muziekavond bij de st. Annakirche en weer anderen bleven bij het hotel waar ze genoten van hun rust of van een heerlijk drankje op het hotelterras.

Rond 22.30 uur waren de meesten weer terug uit het stadje en sloten aan op het hotelterras waar gezellig werd geborreld. Tegen 01.00 uur verlieten de laatsten het terras en was voor iedereen de nachtrust begonnen.

De volgende morgen, zondag 14 juli 2019, was het vroeg dag. Afspraak was om tegen 08.30 uur de bagage weer in de bus te laden. Dit lukte voor de meesten en om 09.00 uur konden we beginnen aan ons ontbijt dat in de vorm van een uitgebreid ontbijtbuffet al gereed stond.

De tocht naar de Dom, waar we om 12.30 uur een miniconcert zouden geven, werd op verschillende wijze aanvaard. Velen die goed ter been waren kozen er voor om te voet naar de Dom te gaan. Anderen gingen met de bus mee. De bus kon echter de steile klim tot aan de Dom niet maken vanwege haar omvang en de smalle bochten in het traject. Voor de minder mobiele koorleden stonden twee taxi’s ter beschikking die hen tot aan de voordeur van de Dom brachten. We zouden om 11.30 uur in de Dom inzingen maar dat viel tegen.

In de Dom was om die tijd de eucharistieviering nog in volle gang en dus moesten we wachten. Rond 12.00 uur konden we dan toch naar binnen en starten we met het inzingen. De Dom is gebouwd in een overgangsstijl uit de laat romaanse en vroeg gotische periode en telt in totaal 7 torens. De ruimtelijke omvang van de Dom in al haar dimensies veroorzaakt in het gebouw een ruime galm.
Die is niet altijd gunstig omdat de gezongen teksten niet meer goed zijn te verstaan en klanken zich sterk vermengen. Niettemin klonk het miniconcert van ons voortreffelijk en bleven de Dom-bezoekers staan om van onze zang te genieten. Ook nu kregen we een hartelijk applaus van het publiek en konden we tevreden de Dom verlaten.Inmiddels stond de bus onderaan de Dom gereed om ons naar de volgende bestemming te brengen. Voor de afdaling stonden nu geen taxi’s meer ter beschikking en moesten de minder mobiele koorleden (de meesten hadden een rollator) door anderen worden ondersteund. Dit lukte wonderwel en we kwamen zonder kleerscheuren bij de bus aan. Hier stapten we in en inmiddels ging het gerucht dat we met een boot over de Lahn zouden gaan varen.

Voorzitter Theo maakten in de bus een einde aan het gerucht en deelde mede dat in de haven een Romeins galjoen gereed ligt in afwachting van onze koorleden die als roeislaven er voor gaan zorgen dat het galjoen een tocht over de Lahn kan maken. We zijn tenslotte uitgerust, goed doorvoed en krachtig genoeg om dit karwei op te knappen!Na hilarische reacties hierop bereikten we inderdaad de haven waar een rondvaart boot gereed ligt die ons over de Lahn zal voeren.
We schepen ons in en al spoedig genieten we op het water van de mooie omgeving. Altijd te vroeg natuurlijk is de boottocht weer afgelopen en meren we weer af bij de haven. De bus staat gereed en we stappen in voor de terugreis naar Blerick.

Onderweg praten we al na over de recente belevenissen en wordt voor de goede zorgen van de chauffeur een attentie opgehaald die we haar ter beschikking stellen. Voor we het in de gaten hebben arriveren we rond 18.00 uur bij het Roadhoes in Blerick waar we door het Activiteitenteam voor een diner worden uitgenodigd. We stappen uit de bus, nemen onze bagage mee en nemen plaats op het terras van het Roadhoes. Hier wordt een heerlijke soep met brood en kruidenboter geserveerd. Na de soep worden we gevraagd binnen in de zaal plaats te nemen. Hier staat een uitgebreid dinerbuffet uitgestald waaraan we naar hartenlust kunnen opscheppen.
In groepjes nemen we plaats aan de keurig opgemaakte tafels en genieten van het eten.

Voorzitter Theo vraagt nog kort even de aandacht waarin hij het Aktiviteitenteam bedankt voor hun voortreffelijk werk, de dirigent bedankt voor zijn muzikale leiding en uiteraard alle koorleden voor hun inzet. Hij wenst eenieder een smakelijk eten en uiteraard een mooie zomervakantie. Met deze woorden wordt het officiële deel van deze concertreis én het jubileumjaar afgesloten en volgt als dank een hartelijk applaus van allen voor deze mooie reis.